Dus, als je een SH8 aanvalt, ALTIJD, ALTIJD, ALTIJD eerst proberen of een van onderstaande aanvallen kan. Dit zal meestal het geval zijn. Niet rotzooien met gowipe als een mooie 15 een base zo plat gooit. De volgende drakenaanvallen worden besproken:
1. 105 dragons
2. 813 dragons (en 717 variant)
3. HogDragon
Er bestaan meer varianten, maar deze hebben allemaal dezelfde eigenschappen:
- Combineer GEEN draken met grondtroepen. Het grote voordeel van drakenaanvallen is dat er een aantal verdedigingsgebouwen zijn die niet meedoen (kanon, mortier, en alle (reuzen)bommen en vallen). Als je ook grondtroepen inzet, zorg je ervoor dat ALLE verdedigingsgebouwen iets hebben om op te schieten. Een recept voor een mislukte aanval, dus. Hierop is 1 uitzondering, en dat is wanneer je draken gebruikt om op te ruimen, bijvoorbeeld na een hog aanval
- De draken zet je eerst in. Deze hebben veel gezondheidspunten en werken als een schild voor je ballonnen of minions.
HOE ZET JE DRAKEN IN (VOORAL BIJ 105)?
Een veel gemaakte fout bij het inzetten van draken is dat ze op een kluit worden gedropt en vervolgens hopen we er het beste van. Een andere veel gemaakte fout is het inzetten op een hoek. Draken hebben geen aanvalsvoorkeur, ze gaan altijd naar het dichtstbijzijnde gebouw. Als je ze dus niet stuurt, gaan ze alle kanten op en maken de LuchtAfWeer (LAW) ze af. Je moet de base dus smaller maken, zodat ze minder kanten op kunnen. Dat doe je als volgt:
1. Bepaal je aanvalskant.
2. Maak aan de ene kant de base smaller met 1 draak (de "cut"). Zie "CUT DRAKEN".
3. Maak aan de andere kant de base smaller met 1 draak (de "cut"). Zie "CUT DRAKEN".
4. Zet je resterende draken in een rij tussen je eerste 2 draken in. Niet te snel, stuk voor stuk, naast elkaar. Normaal gesproken niet op een kluitje, maar in een rij dus.
5. Je draken zullen nu in een rij over de base gaan, richting SH.
Onderstaande illustratie geeft dit weer:
CUT DRAKEN
Het allerbelangrijkste van een 105 aanval (veel minder bij 813), zijn de eerste 2 draken, de "cut draken". Deze wordt vaak verkeerd gedaan of gezien als een formaliteit, zonder het doel te begrijpen. Ik zie vaak binnen 5 seconden al dat een aanval geen 3 sterren op gaat leveren, omdat dit deel niet goed wordt gedaan. Dus, hierbij een speciaal deel over de cut draken.
DOEL: Het doel van cut draken is dat gedeelte weg te halen, waar de rest van de draken NIET naar te moet. Het gaat hier om de randen. Je wilt dat je 8 draken zo snel mogelijk naar de kern gaan, om hier de 3 LAWs weg te halen. Je 8 draken moeten NIET naar de zijkanten. Je haalt de zijkanten dus WEG.
Illustratie:
Je wilt dat je 8 draken door het groene vak gaan, zo snel mogelijk naar de 3 LAWs. Je wilt dat je 8 draken NIET naar het rode deel gaan. Dan gaan ze alle kanten op fladderen en gaan ze niet zo snel mogelijk naar de kern. Dus, zet je tussen het 1e en 2e gebouw in het rode deel 1 draak (GELE PIJL). Je laat deze draak 2 a 3 gebouwen weghalen. Dan zet je je 8 draken verspreid in het groene deel neer.
Draken gaan altijd naar het DICHTSBIJZIJNDE GEBOUW. Je kunt dus redelijk makkelijk voorspellen wat het 1e, 2e en 3e gebouw gaat zijn waar de draak naartoe zal vliegen. Op deze manier bepaal je de startpositie van de cutdraak.
Als je CUT draken na het 1e of 2e gebouw in het groene deel komen, heb je het verkeerd gedaan. Je hebt je CUT draken verkeerd ingezet (bijvoorbeeld rechts van de goudmijn op 12 uur) of er gebeurde iets wat je niet had voorspelt. Ga dan niet zitten wachten terwijl je cutdraak het groene deel weghaalt. Schat snel in of de base smal genoeg is. Als dat zo is, zet je je 8 draken in. Als dat niet zo is, corrigeer je met een extra cut draak of de BBK. In bovenstaande illustratie is dit plan b, zie gele pijl op 11 uur.
BLIKSEM
Allereerst het volgende: 3 bliksem lvl4 gooit een LuchtAfWeer (LAW) van lvl 6 plat. Maar dan moet je het wel goed doen en daar is maar 1 manier voor. Doe je het snel en onzorgvuldig, dan gaat dit een keer verkeerd en verliest je clan onnodig sterren.
1. Het aller-, aller-, allereerste wat je doet, is de LAW naar keuze platgooien. Niets doe je eerder, eerst dit.
2. Selecteer een draak. Dit is om te zorgen dat bij het inzoomen je niet per ongeluk een bliksem dropt.
3. Zoom helemaal in op de LAW.
4. Gooi 3 bliksem, achter elkaar MIDDEN op de LAW.
5. De LAW is nu plat.
Het is mogelijk dat er met 3 Bliksem lvl 4 op een LAW lvl 6, nog een heel klein beetje health overblijft en deze LAW blijft staan. Dit komt omdat bliksem verdeeld wordt over een klein gebied en de schade niet overal even groot is. Daarom is het essentieel dat je je bliksem midden op de LAW gooit, om de kans te verkleinen dat een lvl 6 LAW blijft staan.
105 DRAGONS
We komen nu bij de aanval waarmee je op veruit de meeste SH8 3 sterren kunt pakken. 105 staat voor 10 draken en 5 ballonnen.
TROEPEN
Troep
|
Aantal
|
Minimaal level
|
|
Legerkamp
|
Draak
|
10
|
2
|
CK
|
Ballon
|
5
|
6
|
Spreuken
|
Rage
|
2
|
5 (evt. 4)
|
Spreuken*
|
Heal
|
1
|
5 (evt. 4)
|
Held(en)
|
Niet noodzakelijk
|
*Als de base groot is, en je dus een grote afstand moet afleggen, is het aan te raden 3 rage mee te nemen. Dit geldt ook als de 1e 2 laws dichtbij staan maar de 3e staat wat verder weg (en het is geen 813). Vaak zijn het de bases waarvan het niet duidelijk is of het nou 105 of 813 is, waar je 3 rage meeneemt.
TEGENSTANDER
105 gebruik je tegen een tegenstander waarvan de 3 LAWs diep in de base staan. Het is ideaal als er 2 LAW niet meer dan 3 tot 5 vakjes van elkaar staan. Staan ze veel verder van elkaar, dan is 105 niet de ideale aanvalsmethode. Voorbeeld:AANVAL
1. Bepaal je aanvalskant. Hier is een eenvoudige manier voor. Trek een streep van 1 LAW naar een andere LAW. Nu trek je een streep van het CK, door het midden van de lijn die je net trok, naar de rand van de base. Waar deze streep de rand van de base raakt, is je aanvalskant. De reden hiervoor is dat CK troepen je draken uit de koers trekken. Dus, de CK troepen moeten daar vandaan komen, waar jij naar toe wilt. Voorbeeld:
- Zet je draken op de juiste manier in (zie Hoe zet je draken in?)
- Ca. 10 seconden na je laatste draak, zet je midden in je aanvalslijn je CK in. In bovenstaande illustratie is dat bij de 2 bouwvakkershutjes op 4:30 uur. De ballonnen zullen zeer veel schade doen, terwijl de draken de klappen opvangen.
- Zet 1 RAGE in het begin in, om bij de LAW te komen. Zie Rode cirkel
- 1 HEAL plaats je net voor, maar tussen de 2 LAW. Zie Blauwe cirkel.
- 3e RAGE naar keuze, vaak bij SH.
- Je BBK doet aan het eind wat werk aan de rand, niet strikt noodzakelijk.
VEEL GEMAAKTE 105 FOUTEN
Veel gemaakte fouten bij 105 dragons zijn:
- Base gekozen met laws teveel uit elkaar. De laws moeten dicht bij elkaar staan (max 6 vakjes).
- De "cut" draken die de zijkanten moeten pakken zijn verkeerd ingezet, zodat ze naar de kant toegaan waar je je 8 draken wilt inzetten.
- De "cut" draken die de zijkanten moeten pakken zijn goed ingezet, maar zijn niet de kans gegeven de base smaller te maken. Ze moeten minstens 2 a 3 gebouwen weghalen voor je de 8 draken inzet.
- Ballonnen te vroeg ingezet. Je zet je ballonnen 5 a 10 sec in na de laatste draak. Zet je ze te vroeg in, zullen de laws ze afmaken. Ze gaan voor de draken uit en worden niet beschermd.
- Ballonnen te laat ingezet. Je zet je ballonnen 5 a 10 sec in na de laatste draak. Zet je ze te laat in (omdat je je ck vergeet), heb je er niets aan. De draken worden door de laws afgemaakt.
- Je BBK is niet nodig bij deze aanval. Maar je kunt hem gebruiken ipv een "cut" draak. Zet hem dan wel in aan de kant waar de BBK van de tegenstander NIET staat, anders is ie zo dood.
- Je 8 draken op een kluitje ingezet of op een hoek. Nooit doen.
- Geen rekening gehouden met BBK en CK. Je draken vliegen achter de BBK en het uitkomende CK aan. Als deze dus niet in de richting van je aanval liggen, dus naar de zijkant, zullen veel draken uit de juiste richting gaan (weg van de laws). Hier moet je iets op bedenken. Je kunt bijvoorbeeld eerst het CK lokken met je BBK en dan de aanval zoals normaal inzetten, zodat het CK op de juiste plaats komt, voor je 8 draken.
- Een veel gemaakte fout is voorzichtig inzetten van spreuken. Zet je spreuken aggressief in, waar de balonnen, laws en draken zijn. Liever te vroeg dan te laat. Meestal, moeten je spreuken een klein beeje overlappen. Spreuken op elkaar is niet slim.
- Spreuken naast elkaar. Als je je cutdraken goed hebt ingezet, IS ER GEEN RUIMTE VOOR 2 SPREUKEN NAAST ELKAAR. Spreuken (enigszins schuin) altijd achter elkaar. Nooit naast elkaar, dit kan niet met een goede 105. Je spreuken meten eruit zien als een mickey mouse, 3 rondjes, eerst 1 en daarbovenop de oortjes.
VIDEO
https://www.youtube.com/watch?v=UGvZXSRmhdQ
813 DRAGONS
105 Dragons is uitstekend voor bases waarbij de 3 LAW gecentreerd en dicht bij elkaar staan. Soms, is dat niet zo. Dan pak je 813 dragons (of 717 dragons)
TROEPEN
Troepen
|
Aantal
|
Minimaal level
|
|
Legerkamp
|
Draak
|
8
|
2
|
Legerkamp
|
Ballon
|
8
|
5
|
CK
|
Ballon
|
5
|
6
|
Spreuken
|
Bliksem
|
3
|
5
|
Held(en)
|
Noodzakelijk
|
Een variant is 1 draak minder en 4 ballonnen erbij.
TEGENSTANDER
813/717 is voor bases met gespreide LAW.
Hieronder zitten er 7 vakjes tussen de 2 LAW. Dat is teveel voor 105 Dragons. Maar hogs komen er ook niet makkelijk bij.
Ook deze is niet geschikt voor 105, maar wel voor 813 (en hogs, maar dat later).
AANVAL
- 3 Bliksem op de diepste en meest afgelegen LAW. In bovenstaande illustratie, de rechter (3 uur). Zie BLIKSEM hoe je bliksem gooit.
- Zet al je draken (op 1 na), redelijk dicht bij elkaar, zo dicht mogelijk bij een overgebleven LAW. Vaak de moeilijkste die over is, hoeft niet per se. Cutdraken spelen GEEN ROL bij 813.
- Wacht tot het CK eruit komt. Het CK zal naar de draken gaan die het hebben getriggerd. Hier is een nuance. Als het CK diep ligt en de law niet, kun je niet wachten. Zet dan je ballonen in zodra de laws zich op de draken richten. Wat niet mag gebeuren is dat de ballonnen voor de draken uitgaan en dan het CK eruit komt. Dan worden je ballonnen gelijk uit de lucht geschoten.
- Zet nu, als de LAW op de draken schiet, al je lvl 5 ballonnen in, achter de draken.
- Zet nu de draak die je over hebt in bij de laatste LAW, deze richt zich op de draak en je zet daarachter je CK in.
- BBK ruimt randjes op.
NOOT: Als de 2 overgbleven LAWs dichter bij elkaar staan dan hierboven in de illustratie, kan je alle 8 draken tegelijk loslaten (zie "Hoe zet je draken in?"). Zet je eigen ballonnen op de eenvoudige LAW, het CK op de moeilijkste LAW. Dit vind ik persoonlijk een veiligere methode dan hierboven beschreven, dus als het kan, ga dan hiervoor!
VEEL GEMAAKTE 813 FOUTEN
Veel gemaakte fouten bij 813 dragons zijn:
- Verkeerde LAW bliksemen. Pak de moeilijkste. Vaak de diepste, maar niet altijd.
- Op de makkelijkste overgebleven law zet je de 8 ballonnen lvl5, opp de moeilijkste de CK lvl6 ballonnen. Niet omdraaien,
- Ballonnen verkeerd geplaatst. Ballonnen kiezen het kortste pad naar de laws. Plaats ze goed, kijk wat het pad van de ballonnen zal aan zijn.
- Ballonnen te vroeg ingezet. Je zet je ballonnen in als de LAWS erop schiete. Zet je ze te vroeg in, zullen de laws ze afmaken. Ze gaan voor de draken uit en worden niet beschermd.
- Ballonnen te laat ingezet. Je zet je ballonnen 5 a 10 sec in na de laatste draak. Zet je ze te laat in (omdat je je ck vergeet), heb je er niets aan. De draken worden door de laws afgemaakt.
- Geen rekening gehouden met CK. Als het CK op je ballonnen schiet, heb je een probleem, 5 sec later in je aanval namelijk een flop.
VIDEO
https://www.youtube.com/watch?v=8EJL2QWUOPI
HOGDRAGON
Bovenstaande base kan ook worden gedaan met Hogs en Dragons. Dit is wat riskanter, omdat hogs riskanter zijn, maar mits goed uitgevoerd levert het ook 3 sterren op.
TROEPEN
Troep
|
Aantal
|
Minimaal level
|
|
Legerkamp
|
Draak
|
10
|
2
|
CK
|
Hogs
|
5
|
5
|
Spreuken
|
Bliksem
|
3
|
5
|
Held(en)
|
Noodzakelijk
|
TEGENSTANDER
SH8 met tenminste 1 LAW aan de rand. Er moeten niet teveel wapens op gericht staan en het is essentieel dat er geen reuzenbom kan liggen. Als het eerste deel van je aanval mislukt, haal je waarschijnlijk geen 3 sterren.
AANVAL
- Gooi 3 bliksem op de diepst gelegen LAW. Zie het kopje BLIKSEM met een uitleg hoe dat moet.
- Laat je 5 hogs los bij de aan de rand gelegen LAW.
- Zet je draken dichtbij de laatste LAW in. Als deze diep ligt, doe je het gespreidt. Als deze aan de rand ligt, doe je dit redelijk dicht bij elkaar.
- BBK voor problemen of randjes.
Zie illustratie
Veel succes!
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDank voor deze uitleg. Erg nuttige tips over hoe je een draken aanval moet doen.
BeantwoordenVerwijderenGeweldig goede uitleg, filmpje er bij en het is een volmaakte uitleg
BeantwoordenVerwijderenIk ben het niet eens met iets wat je op het begin zei, naar mijn mening is goho de beste methode (mits goed uitgevoerd), met goed uitgevoerd bedoel ik met killsquad het ck en bbk neerhalen, vervolgens met +-20 hogs en 3 heal rest van de base, hogs zijn namelijk een stuk voorspelbaarder dan draken
BeantwoordenVerwijderen